Consumentengedrag beïnvloeden door middel van e-mail marketing?

Hoe kom jij in het brein van jouw consument? En hoe zorg je ervoor dat de juiste consument jouw product gaat afnemen? Door het toepassen van de juiste marketingmix kom jij op het juiste moment in het juiste verkoopstadium onder de aandacht bij jouw droomklant.

Dankzij neuromarketing kunnen specialisten het nu echt vaststellen, niet alleen voor online maar ook voor offline media. En wat blijkt? De traditionele print blijft onmisbaar!

Je kan je telefoon niet openen of je wordt overdonderd door prikkels op je telefoon. Via elk kanaal wordt er wel iets aan de man gebracht, maar wat blijkt uit onderzoek? De “ouderwetse” reclamefolder blijkt een enorm versterkend effect te hebben op al het online media geweld van nu.

Maar hoe kan je dat meten?

Tot voor kort waren de mogelijkheden om onderzoek te doen naar de effecten van traditionele folders nog beperkt. Daarnaast heeft de consument en jij waarschijnlijk ook vaak de neiging om een social bevredigend antwoord te geven. Het mooiste is als je objectief zou kunnen meten wat de invloed nou daadwerkelijk is én dat kan!

Voor het eerst heeft Post NL in samenwerking met Unreval Research een neuromarketing onderzoek uitgevoerd om er achter te komen hoe we verschillende media in ons brein ervaren en toepassen. Via eyetracking  en EEG metingen van de hersenen kregen zij een objectief en niet te beïnvloeden beeld van de reactie van de consument op verschillende uitingen.

En wat blijkt? Papieren media wekt verlangen op! 

Het onderzoek legde op objectieve manier vast hoe verschillende media bij consumenten scoorden op vier verschillende aspecten:

  • Verlangen van een klant heeft een grote voorspellende waarde van koopgedrag. Deze positieve of negatieve waarde bepaalt of een ontvanger geneigd is om toenadering te zoeken voor het kopen van het product.

 

  • Engagment zegt iets van de relevantie van de boodschap voor de ontvanger. Als de boodschap aansluit bij de belevingswereld dan is de kans groot dat er een hoge mate van betrokkenheid is bij de product of dienst.

 

  • Workload geeft aan hoeveel moeite een boodschap mentaal kost bij de ontvanger. Een te hoge workload zorgt voor spanning en stress terwijl een lage workload desinteresse weergeeft.

 

  • Verwarring treedt op wanneer de consument wordt afgeleid. Ontvangers verwachten voorspelbaarheid en logica. Wanneer de consument afgeleid is door je boodschap is daalt direct de mate van betrokkenheid.

 

Uit onderzoek blijkt dat papier en media zorgen voor meer verlangen naar afname van het product dan bij digitale media (+39,6%) en dat ze zorgen voor precies de juiste belasting in het brein (workload). Verder scoren direct mail en folders het beste van alle media. Boodschappen die via directe mail bij de ontvanger binnenkomen worden goed onthouden en relevant gevonden. De commitment en het verlangen vanuit Facebook advertenties scoorde tijdens dit onderzoek het laagst.

 

Print versterkt

Tevens blijkt dat het starten van campagnes via de brievenbus grote baat hebben tijdens het verloop van het aankoopproces. Door jouw klant eerst te informeren via een flyer, brief of kaart boost je het verkoopproces en de interesse met 20%. Een digitale e-mail campagne kan hier een mooie opvolging op zijn.

Reclame spot na direct mail is bingo!

Wat blijkt nog meer? Het grootste effect is gemeenten door gedrukte media te combineren met televisie. Als consumenten voor het eerst via een direct mail in contact zijn gekomen met een product en deze daarna tijdens een televisie reclame wederom mee in aanraking zijn gekomen stijgt het koopgedrag met 372,2%.

Voor commerciële boodschappen is timing key. Voor het grootste effect verspreid je eerst jouw commerciële campagne via een brief of kaart. Deze volg je op met e-mail. Bij een informatie campagne geldt het visa versa door jouw campagne te eindigen met een brief of kaart stijgt het aankoopgedrag met 40%.

Kleur buiten de lijntjes en maak de juiste combinatie! 

Een brief, kaart of flyer via de brievenbus, het lijkt steeds zeldzamer te worden. Terwijl juist dit medium marketeers vele kansen geeft om op te vallen in een steeds sterkere concurrerende reclamewereld.

Brievenbuscommunicatie lijkt steeds zeldzamer te worden. En dat terwijl juist dit medium kansen aan marketeers biedt om op te vallen in een steeds sterker concurrerende reclamewereld. Directmailuitingen bieden een outside-the-box-optie: waar veel traditionele bedrijven binnen de veilige hokjes van Google Ads of Facebook-advertenties blijven.

Jouw boodschap op papier blijft veel beter hangen. Daarnaast trekken alle uitingen op andere media kanalen de campagne daarna meer in de aandacht!

 

 

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.